החופש הגדול בעיצומו ובקרוב מאד יעלו לכיתה א' המוני ילדים מתרגשים שיעזבו את חיי הגן הרכים לטובת ביה"ס. במהלך השנים בגן התפתחו הילדים, התכוננו והבשילו לקראת המעבר הכל כך משמעותי הזה מההיבטים הרגשי, החברתי, הקוגניטיבי והמוטורי. כאשת מקצוע אני יודעת שיש לנו ובעיקר בגיל הזה צורך בסיסי חזק בלמידה וכאמא אני מרגישה שהחובה שלי כלפי ילדי היא להביא לידי כך שהבשלות שלהם תהיה מלאה ככל האפשר ובכך תתאפשר להם הנאה מלאה מהלמידה.
ההבשלה של כל אחד ואחד מהתחומים קודמים לעלייה עצמה לכיתה א', כלומר- בגיל 6 לא כל הילדים בשלים עדין באחד או יותר מן התחומים הנ"ל ואם חוות הדעת של הגננת או תחושותיכם שלכם ההורים אומרות לכם כי ילדכם עדין אינו מוכן, בהחלט כדאי לבחון אפשרות להעניק לו שנה נוספת בחממת הגן.
כיתה א' משמעותית ביותר כבסיס לתפיסת הילד את עצמו ואת המערכת, ההבדל באיכות חיי הילד ומשפחתו הוא עצום כאשר הילד הולך בשמחה לביה"ס ומכין את שיעורי הבית בזריזות לעומת ילד שמתקשה, נמצא תחת לחץ ועלול לפתח חוסר רצון ללמידה והימנעות מתחומים שונים שהוא דווקא יכול להצטיין בהם.
לפני שאגע במספר מערכות מוטוריות והקשר שלהן ליכולת הלמידה וההתארגנות אסכם בקצרה את הבשלות המצופה מהילד ביתר המערכות:
בתחום הרגשי- ההיבט החשוב ביותר היא היכולת לדחות סיפוקים, יכולת הפרדה בין מציאות לדמיון וכמובן גם היכולת להתמודד עם החוקים והגבולות החדשים בביה"ס.
בהיבט החברתי- היכולת ליצור קשרים חברתיים.
ההיבט הקוגניטיבי נמדד בעיקר בשפה עשירה, ביכולת לזהות צורות, מספרים ואותיות ולדמיין ולהסיק מסקנות בעזרת מילים וכמובן יכולת הזיכרון לטווח קצר וארוך.
בתחום המוטורי אנו מתייחסים לבשלותה של "המוטוריקה הגסה" למשל- ריצה, ומשחקי כדור, ה"מוטוריקה עדינה"- השימוש בשרירים קטנים לביצוע מטלות הדורשות דיוק, ה"גרפו מוטוריקה גסה"- השליטה בתנועת האברים הגדולים של היד וה"גרפו מוטוריקה עדינה"- שליטת האצבעות בכלי כתיבה.
למערכות אלו מצטרפות גם יכולת קשר מוח עין יד, יכולת התפישה המרחבית שלנו, לה השפעה ישירה על התחום התבניתי- והיכולת לזהות צורות, אותיות וספרות וכן על יכולתנו לתכנן פעולה ביחס למרחב. ואחרונה חביבה "מערכת ההצלבה" שבהיבט הלמידה תבוא לידי ביטוי ביכולת לייצר קווים אלכסונים אותם נמצא למשל באותיות א', צ' ובסיפרה 8' למערכות אלו השפעה ישירה גם על יכולת הארגון שלנו.
נצלו זמן איכות עם ילדכם לתרגול שכולו משחק וכיף שיכין אותם לכיתה.
זכרו, ילדכם עדין אינו בהכרח צריך לדעת לכתוב את הא' ב'...
מוטוריקה עדינה-
תרגלו עם הילד אחיזה נכונה בכלי כתיבה, תרגלו עימו ציור קווים ישרים ואלכסוניים, עיגולים, מרובעים ומשולשים. כמו כן תרגלו עם ילדכם ציור ספיראלות הן מימין לשמאל והן משמאל לימין בצורה אחידה וכאשר עיגול אינו עולה על עיגול.
קשר מוח עין יד-
תרגלו העתקת צורות בסיסיות כמו משולש ומרובע וכן ספרות- 2 ,4 ,5 והאותיות א' ו- צ'
פתירת משחקי מבוך הם כלי מצוין כשניתן להעלות את הרמה ע"י ביצוע ספירלות לאורך המבוך.
גזירת צורות...
מוטוריקה גסה-
תרגלו עם הילד הליכה בחדר באופן מודע ולא אוטומטי של יד ורגל נגדית בצורה של 8.
בקשו מהילד להקפיץ כדור (כמו כדורסל) ובמקביל ללכת קדימה ואחורה.
תרגלו את סידור התיק...
בשלב הבא כדי לשפר את יכולת הריכוז גם כשיש הסחות דעת סביבתיות תוכלו לעשות את כל אותם התרגילים כשבמקביל אתם מדברים עם ילדכם או שואלים אותם שאלות ותרגילי חשבון פשוטים כמו 2+3=
ובכלל, כל משחק שדורש ריכוז לאורך זמן הוא מצוין.
מעבר קל ונעים ושלום כיתה שלכם,
שירלי ורדי.