כניסה לרשומים

מאמר דגשים לעבודה עם תינוקות

התפתחות תינוקות ודגשים לעבודה פרטנית

למרות פשטותן, המתנות שמעניק התינוק להוריו הם רבות עוצמה עד כדי שינוי חייהם מן הקצה אל הקצה. מרגע הלידה נעשים ההורים מרכז עולמו של התינוק. התינוק מעניק אהבה בלי פקפוקים ובלי דרישות. ככל שיגדל הוא יגלה את אהבתו בדרכים מגוונות יותר, החל בחיוכים ראשונים וכלה בחיבוקים ומילים. התינוק מעריץ את הוריו ומלא ברצון עז לרצותם. מאידך על ההורים להעניק לו אהבה מוחלטת שאינה תלויה במראהו או בהתנהגותו. אסור שתינתן לו כפרס או תימנע ממנו כעונש. ככל שיהיה בטוח יותר באהבתם אליו כך יהיה בטוח יותר בעצמו ככל שיגדל.

שלבי התפתחות מוטורית אצל תינוקות:
תינוקות רוכשים את ההתפתחות המוטורית שלהם באותו הסדר (זחילה לפני ישיבה וכו'), אך קצב ההתפתחות שונה מתינוק לתינוק ומושפע מאד מגורמים שונים (אופי, סביבה).
פערים של כמה שבועות בשלבי ההתפתחות הם נורמאלים לחלוטין.
קצב התפתחותם של תינוקות שנולדו פגים או תינוקות שסבלו מבעיות רפואיות כלשהן בשבועות הראשונים לחייהם, הוא שונה מתינוקות רגילים. יש לבחון את שלבי התפתחותם רק כאשר משקלם הוא מעל 2.5 ק"ג והם בריאים לחלוטין.

דגשים לעבודה עם תינוקות:
1. על ציפורני הידיים להיות גזורות ומשויפות. להימנע מלק בציפורניים מפני שישנם תרגילים בהם מכניסים אצבעות לפי התינוק.
2. הסירו תכשיטים- טבעות צמידים, שרשרות וכל תכשיט אחר שעלול להפריע.
3. לבשו בגדים נוחים, ללא אביזרים בולטים כמו כפתורים גדולים, סיכות או שרוכים.
4. בגדי המטפל/הורה רצויים להיות בעלי צבע אחיד וללא צבעים חזקים וזוהרים. מומלץ להימנע מבגדים עם נקודות ופסים.
5. אספו שיער.
6. הימנעו מריחות גוף חזקים- אפטר שייב, בשמים וקרמים שלהם ריח חזק.
7. על התינוק להיות לבוש בבגד נוח וגמיש. אפשר לתרגל עם חיתול בלבד או תחתון. נעליים או בגדים עבים עם פתקיות בולטות מסרבלים את יכולת התנועה של התינוק ומקשיים מאד על תרגול נכון.
8. אווירה שקטה ונעימה. להימנע מרעשים חזקים כגון- צלצול טלפון, מוסיקה וכו'.
9. לא להשתמש בצעצועים מסוכנים לילדים. למשל חפצים קטנים העלולים לגרום לחנק.
10. טמפרטורה נעימה בבית, אור חלש.
11. הימנעו מדיבור בקול רם במיוחד בסמוך לאוזניו של התינוק.

המלצות לתרגול בבית:
• להנמיך את צלצול הטלפון.
• מגעים נעימים (ידיים מצעים וכו').
• טיטולים- עדינים ורכים ככל האפשר.
• בבית עדיף שהילד יהיה ערום וקרוב לגוף האם.
• בקבוקים- להתאים את גודל ומשקל הבקבוק לגודלו של התינוק וליכולתו לאחוז בו. 
• מומלץ לבצע עיסויים בתוך האמבטיה.

שלבי ההתפתחות ימים ראשונים עד 10 שבועות:
בשבועות הראשונים להולדתו, תנועותיו של התינוק הן רפלקסיביות. למשל: רפלקס הבהלה- בו ידיו ורגליו נשלחות קדימה באופן בלתי רצוני, למשמע של רעש חזק, או כשהוא נבהל מאפשרות של נפילה. כאשר ימלאו לו שמונה עד עשרה שבועות, תגובות אלה ילכו וייעלמו, והתינוק יתחיל לשלוט יותר בתנועות ידיו. הוא יזיז אותן אל מרכז הגוף, ינסה להכניסן לתוך פיו, ואף ידע לפתוח ולסגור אותן. בסופה של תקופת גיל זו, סביר להניח שהתינוק כבר מחזיק את ראשו יפה, גם כאשר אתם אוחזים בו וגם כאשר הוא שוכב על בטנו ומביט סביב. בתקופה זו הילד ישן כ- 2/3 מהיום. יש ילדים מאוד ערניים וזה בסדר. עיקר השוני נוצר בגלל אופי שונה. רפלקס היניקה הוא שלב מאוד משמעותי. פה היפוטוני (רפיון שרירים ביניקה) יכול להעיד על בעיות במוח. מגלים זאת כאשר הילד לא מכווץ את הפה כשהאם נוגעת בפיו, אם הוא מכווץ- המצב תקין. לילדים בגיל זה הידיים מאוגרפות. התקשורת של התינוקות מתבצעת לרוב ע"י בכי, חלקם מחייכים. יש חיוך רפלקסיבי ויש חיוך מודע שנגרם בעקבות דיבור עם הילד בזמן היותו ברחם.לאמהות יש אינטואיציה חזקה וצריך לחזק אותה להקשיב לה.לעיתים בגיל זה האבא מרגיש דחוי ומקנא בקשר שבין האם לילד. לכן צריך לחבר את האבא, להסביר לו איפה הוא כן יכול להשתתף. התינוק צריך את האבא מגיל שנה, עד אז האבא צריך לתמוך באימא.בגלל חשש ממוות בעריסה, הורים רבים לא משכיבים את הילדים על הבטן גם במצב של ערות, כתוצאה מכך ההתפתחות המוטורית תיפגע ובמיוחד מודעות גוף.תינוקות בד"כ מאוד אוהבים מים ואמבטיה. הקושי להכניס ולהוציא אותם ממנה הוא בגלל השינוי. מומלץ להסביר להורים שידברו עם הילדים ויתארו מה הם עושים (אני רוחצת לך את הבטן...) וכך בונים את ה"אני" של הילד עד גיל שנה.

"נורות אדומות" לגיל עשרה שבועות
מעקב שוטף אחר התפתחותו המוטורית של התינוק והתייחסות מוקדמת לעיכוב התפתחותי כלשהו, יכול למנוע היווצרות של בעיה התפתחותית קשה יותר.
• תינוק שנראה נוקשה, ואשר ממעט להניע את גפיו
• תינוק שפלג גופו העליון מכווץ מאוד וידיו פרושות לצדדים במתיחה לאחור והוא אינו מביא אותן למרכז  גופו או אל פיו.
• תינוק שאבריו נראים רפויים ביותר או רופסים.
• תינוק שאינו זוקף או מחזיק את ראשו.
• תינוק שמסרב לשכב על הבטן או על הגב.
• תינוק חסר שקט שבוכה ללא הפסקה.

שלבי ההתפתחות עשרה שבועות עד שישה חודשים (כולל)
זוהי התקופה שבה מתחיל התינוק להגיב באופן תנועתי למה שהוא רואה, שומע או חש. הוא לומד לתאם בין כושר הקליטה שלו לבין יכולותיו המוטוריות, שהתפתחו מאוד מאז הולדתו. הוא משתמש בידיו בתנועת גריפה חפצים שונים, מתחיל לאחוז בהם, להעבירם מיד ליד ולהובילם אל תוך פיו. בתקופה זו הוא גם לומד להרים גבוה את פלג גופו העליון ולהתהפך. בדרך כלל הוא מתחיל לעשות זאת מן הבטן אל הגב, ורק אחר-כך מהגב אל הבטן.

"נורות אדומות" לגיל שישה חודשים
• תינוק שכבר מלאו לו 12 שבועות ועדיין אינו פותח וסוגר את כפות ידיו.
•  תינוק שמתקשה לקרב חפצים אל פיו, אינו מעביר אותם מיד ליד ואף אינו אוחז בחפצים המוגשים לו.
•  תינוק שאינו עוקב אחרי חפצים ולא יוצר קשר עין.
•  תינוק שלא מצליח לזקוף את פלג גופו העליון בשכיבה על הבטן, לא יוצר

שלבי ההתפתחות שישה עד עשרה חודשים:
יכולתו המוטורית של התינוק הולכת ומשתפרת. הוא למד לתפוס את רגליו בשתי ידיו, והוא עושה זאת גם בהצלבה של יד ורגל נגדית. הוא החל להראות סימנים ראשונים של זחילה -  בתחילה דוחף את עצמו קדימה ואחורה כשהוא על גחונו או כשהוא שוכב על גבו, ורק אחר-כך הוא מתרומם לזחילה על שש. לאחר מכן תינוקות רבים יעדיפו להלך ב"הליכת דב" על כפות הידיים והרגליים במקביל לזחילת שש.
בתקופה זו ייתכן מאוד שהתינוק יתיישב לראשונה. הוא יתחיל לתרגל אחיזת צבת (מוטוריקה עדינה) ויצליח לתפוס חפצים קטנים יותר בעזרת אגודל ואצבע.
אם התינוק פעלתני וזריז במיוחד, לקראת גיל תשעה חודשים וימשוך את גופו כלפי מעלה כדי לעבור לעמידה. ייתכן שכבר בתקופה זו הוא אף יתחיל לצעוד את צעדיו הראשונים.


"נורות אדומות" לגיל עשרה חודשים:
• תינוק שלא מבצע רוטציות, אינו זוחל, או שזחילתו אינה תקינה.
•  תינוק שלא מתרומם לעמידת שש ולא מתיישב או שישיבתו שמוטה וגבו כפוף.
•  תינוק שמתקשה לאחוז חפצים באחיזת צבת.
שלבי ההתפתחות עשרה עד חמישה-עשר חודשים
התינוק כבר גדול. הוא מתרגל את זחילתו במעלה המדרגות, או כשהוא מנסה לרדת ולעבור מעל מכשולים. התינוק יוצר קשר עין טוב ומביט בכם חזרה. הוא מנסה לחקות עמידה והליכה: הוא נעמד. מתנדנד קדימה ואחורה. רוקע ברגליים ומעביר משקל מרגל לרגל. בסוף תקופה זו התינוק אמור לעשות כבר את צעדיו הראשונים ולהגות מפיו כמה מלים.


"נורות אדומות" לגיל חמישה עשר חודשים
• תינוק שאינו  יודע לעבור לישיבה בעצמו ממצב של עמידה, שכיבה או עמידת שש.
• תינוק שאינו זוחל זחילת שש נכונה (ממציא זחילה)
• תינוק שאינו מבצע רוטציות בישיבה.
• תינוק שאינו נעמד ומהלך סביב חפצים, ואינו אומר מלים ראשונות.
• תינוק שגופו נוטה קדימה והוא מתנועע על קצות אצבעות.

 

עשה ואל תעשה- "הריסת פוטנציאל":
• תינוק אינו בוכה סתם! אין סיבה לא לגשת לילד בוכה.
• חשוב לחזק ולעודד את התינוק להגיע בכוחות עצמו לחפצים שונים.
• אין להושיב לפני הזמן- הילד ישב כשיהיה מוכן מבחינה התפתחותית.
• אין להעמיד תינוק לפני שעשה זאת בכוחות עצמו.
• אין להניח ילד בהליכון.
• הימנעו ממתקני האכלה בהם מושיבים את הילד.
• דברו אל התינוק והסבירו לו מה עושים.
• צרו קשר עין.
• הימנעו מלחשוף את  התינוק לריצודי אורות חזקים.


סיכום
התינוקות שונים זה מזה, ולכן הפערים בשלבי ההתפתחות בין תינוק לתינוק הם נורמאליים לחלוטין. יחד עם זאת, בין אם התפתחותו של תינוק היא אטית יחסית או מהירה, חשוב שהוא יעבור את כל השלבים, ולא ידלג על אף אחד מהם. לכן,  אין להושיב  או להעמיד  תינוקות, אלא אם כן עשו זאת הם בעצם. אסור להניח לתינוקות להלך בעזרת הליכון או לדחוף קדימה  חפצים כמו עגלת "בימבה", לפני שהתחילו ללכת בכוחות עצמם.
דילוג על שלבים התפתחותיים עלול ליצור ליקויי התפתחות או ליקויי למידה שילוו את התינוק גם כאדם בוגר. אנו מאמינים שעם הרבה אהבה ורצון טוב נוכל אנו כמטפלים וההורים לתמוך בהתפתחות המוטורית התקינה של ילדינו. התפתחות מוטורית תקינה מאפשרת לילדינו בסיס התפתחותי נכון גם בהמשך חייהם.

כותרת טופס התחברות
להרשמה
כפתור סגירה