כניסה לרשומים

מאמר שלבי ההתפתחות

שלבי ההתפתחות הנורמלית
נכתב ע"י איריס שני
פיזיוטרפסיטית המתמחה בתינוקות.


התינוק הנולד הוא כולו רגש. ברחם הוא מחובר פיזית לאימו, הוא יודע מה היא חושבת ומרגישה, ומכיר אותה היטב. במשך תקופת חייו הראשונה התינוק חוזר פיזיולוגית על דברים שעשה ברחם.

החודש הראשון לחיים 
בתקופה הזו בחייו התינוק ישן כ-  ? מהיממה. גופו נמצא רוב הזמן בכיפוף פלקסורי פיזיולוגי, יכולה להיות אסימטריה של הצוואר, התנועות העיקריות הן תנועות רנדומאליות אקראיות של הגפיים.בשלב זה התינוק מתחיל להחזיק את ראשו אך תגובות שווי המשקל עדי חלשות. הגוף פועל בעיקר מתוך רפלקסים.

גיל חודשיים
בשלב זה התינוק מעט יותר ערני, הוא מניע יותר את גופו, מסוגל להרים את הראש בשכיבה על הבטן ל- ?45 לסובב את הראש לצדדים, לשאת משקל על האמות כאשר המרפקים מתחת לכתפיים. מפרקי הגוף נמצאים בפחות כיפוף ועדיין אין סימטריה. חלק מהתינוקות מתהפכים בשלב זה בצורה לא מודעת ומתחילים לפתוח את כפות הידיים ולתפוס חפצים.

גיל 3 חודשים
בגיל זה מתחילה להיווצר סימטריה של הראש והגוף, המרכוז קשור גם למערכת הוסטיבולרית וגם להתפתחות הראיה. חלק מהרפלקסים הקשורים לאסימטריה נעלמים בשלב זה. בגיל 3 חודשים מתחילה להתפתח מערכת ההצלבה, מעבר היד מעבר לקו האמצע עם רוטציה של הגב. התינוק מתחיל להשתמש יותר בקולו, אוהב יותר אמבטיות, אך לא אוהב שנויים. לכן כדאי להסביר לתינוק לקראת מה הוא הולך. בשכיבה על הבטן התינוק מסוגל להרים את ראשו ל- ?90 לשאת משקל היטב על האמות. כאשר החזה מורם מעל המשטח, הגב מתיישר והאגן מונח על המשטח. 
בעיות שעלולות להראות בגיל זה- תינוק שנראה נוקשה,לא זז מספיק ונראה עם טונוס שרירים מוגבר,תינוק שנראה רפוי,היפוטוני ואינו מקרב את ידיו למרכז הגוף או לפה, תינוק שאינו זוקף את הראש בשכיבה על הבטן, תינוק שראשו מוטה באופן קבוע לצד אחד-טורטיקוליס, תינוק שבוכה ללא הפסקה.

5-3 חודשים
בתקופה הזו התינוק מתחיל להגיב באופן תנועתי למה שהוא רואה או חש. הוא לומד לתאם בין הקליטה שלו ובין היכולות המוטוריות. התינוק יותר סימטרי, השליטה על הראש יותר טובה, וישנו יותר איזון בין השרירים הפלקסורם והאקטנסורים. בשכיבה על הגב התינוק משתמש בידיו בתנועת גריפה, הוא אוחז חפצים, מעבירם מיד ליד, ומובילם אל הפה. בשכיבה על הבטן הוא מרים את הראש והחזה, נושא משקל על האמות ועל כפות הידיים, מעביר משקל מצד לצד והאגן נע מצד לצד תוך העברת המשקל. בשלב זה התינוק מתחיל להתהפך מהבטן לגב ומהגב לבטן.
בעיות שעלולות להראות בגיל זה- תינוק שאינו עוקב במבט אחרי חפצים ואינו יוצר קשר עין, תינוק שאינו מושיט ידיים לחפצים או משחקים, תינוק שמתקשה לזקוף את פלג גופו העליון בשכיבה על הבטן.

6-9 חודשים
היכולת המוטורית של התינוק הולכת ומשתפרת, בשכיבה על הגב התינוק לומד לתפוס את רגליו בשתי ידיו, או יד ורגל נגדיים, הגלגול משתפר והופך להיות חלק מהתנועה היומיומית. בשכיבה על הבטן, משתפרת נשיאת המשקל על הידיים, והעברת המשקל בניהן. התינוק מתחיל להרים את הבטן מהרצפה תוך כיפוף הירך והברך ואף להתנדנד בעמידת שש. רוב התינוקות מתחילים להראות סימני זחילה, בתחילה על הגחון או על הגב ולאחר מכן זחילה על שש. בתקופה זו התינוק מתיישב לראשונה, מתחיל לתרגל אחיזת צבת (חיבור של אצבע ואגודל). כאשר התינוק מתיישב מתפתחת שליטה על הגב ועל מפרקי הירך, מתפתחות תגובות שיווי משקל בישיבה. לקראת גיל 9 חודשים חלק מהתינוקות מושכים את עצמם לעמידה ואפילו הולכים צעדים ראשונים בתמיכה. בעיות שעלולות להראות בגיל זה-תינוק שאינו מתרומם לעמידת שש, תינוק שאינו מבצע רוטציות בשכיבה על הבטן או בשכיבה על הגב. תינוק שאינו זוחל או שזחילתו אינה מאורגנת, תינוק שאינו מתיישב או שיושב בגב כפוף. תינוק שאינו אוחז אחיזת צבט.

10-15 חודשים
התינוק ממשיך לגדול ולהתפתח, הוא מתרגל זחילה במעלה המדרגות, עובר מעל מכשולים העומדים בדרכו. התינוק יציב בישיבה, משתמש בידיו יותר למשחק ופחות לתמיכה, גם המוטוריקה העדינה ממשיכה להשתכלל. בשלב זה התינוק יוצר קשר עין טוב יותר עם ההורה, הוא מביט בהורה ומנסה לחקות עמידה והליכה.הוא עומד מתנדנד קדימה ואחורה, מעביר משקל מרגל לרגל. בסוף התקופה הזו, התינוק אמור לצעוד את צעדיו הראשונים ולדעת להגות מספר מילים. תגובות שווי המשקל משתכללות ומשתתפות בכל תנועות הגוף, בזחילה, בישיבה, בעמידה ובהליכה. בהליכה ראשונית ללא עזרה התינוק מגביר את זקיפות הגב על ידי קרוב השכמות, והרחבת בסיס התנועה. בעיות שעלולות להראות בגיל זה- איחור התפתחותי יהיה כאשר התינוק אינו מתיישב משכיבה, מעמידת שש או מעמידה. תינוק שאינו זוחל נכון, תינוק שאינו מבצע רוטציות בישיבה, תינוק שאינו נעמד והולך מסביב לחפצים, תינוק שגופו נוטה קדימה והוא מתנועע על קצות האצבעות.

נכתב ונערך ע"י איריס שני,  פיזיותרפיסטית B.P.T, מאבחנת ומטפלת בשיטת ורדי ללקויי תפקוד ולקויי למידה

ביבליוגרפיה
1. Normal development of functional motor skills. the first year of life. Rona Alexander, Ph.D.,CCC-SP. Regi Boehme,ORT.Barbara Cupps,PT.Therapy Skill Builders.
2. קורס מטפלים – שיטת ורדי.

כותרת טופס התחברות
להרשמה
כפתור סגירה