כניסה לרשומים

חיים בעמק- מהי מודעות גוף

חשיבות מודעות הגוף אצל ילדים
"מודעות הגוף" הינה הבסיס להתפתחותו המוטורית של התינוק ויכולתם של הגוף והמוח ליצור קשרים נוירו-פיזיולוגים ראשוניים תקינים. אלו מהווים את הבסיס לקואורדינציה הראשונית והעתידית שהשפעתה על המשך חיינו מכרעת.
מודעות הגוף נמדדת בהכרה התחושתית של האדם את גופו ואיבריו השונים, וביכולתו להניעם ביחס למרחב - הנייח והמשתנה. כמו כן קיימת חשיבות לויסות התנועה - טווח התנועה, מהירותה, ותכנון הפעולה, על מנת לייצר במוח את הקשרים הראשוניים המאפשרים לנו את השליטה בגופנו.

כאמור, להתפתחותה התקינה של מודעות הגוף שלנו כתינוקות, יש השפעה מכרעת בשלבי ההתפתחות הראשונים והיא מהווה בסיס חשוב ומרכזי לכל פעילות מוטורית.
פעולות בסיסיות כמו הושטת יד לצעצוע או הנחת הידיים מתחת לבית החזה בשכיבה על הבטן (כדי לתמוך בראש המתרומם) דורשות מודעות גוף תקינה. זה נשמע מוזר ולעיתים מוגזם, אבל בכדי שתינוק יושיט את ידו לצעצוע, הוא צריך לחוש את עצם קיום היד שלו ומיקומה המדויק בגוף, לדעת ללמוד את יכולות השימוש שלו בה, להכיר את טווח התנועה שלה ובסופו של דבר– להצליח לשלוט בשרירי היד באופן מושלם, לתכנן ולבצע פעולות בצורה מושלמת ומתואמת עם אברי גוף אחרים. פעולה פשוטה כמו אחיזת חפץ אינה מובנת מאליה ודורשת שילוב של מספר מיומנויות מורכבות, כשבסיסן הוא עצם תחושת הקיום של האיבר וקשר עין.

מודעות גוף תקינה חיונית ללימוד פעולות נוספות של אותו האיבר בצורה לא אוטומטית. במצבים בהם מודעות הגוף אינה תקינה, סביר להניח כי האדם יהיה מסורבל ולא יהיה מסוגל לבצע פעולות יומיומיות כמו התלבשות ואכילה תקינה, מה שיפגע באיכות חייו.
מקרים קשים של חוסר מודעות גוף בשילוב עם תת תחושתיות עלולים אף להביא להיווצרות "דיספרקציה"- חוסר יכולת ללמוד הקשר מהקשר, מצב בו המוח לא מצליח ללמוד את הפעולה ולהעבירה מהאזור האוטומטי לאזור המודע במוח ואפילו לכך שאדם יאובחן כאוטיסט וזאת למרות שאין כל בעיה מוחית אלא רק במודעות גוף לקויה.

ילדים שגדלו כתינוקות עם מודעות גוף לקויה אומנם יפתחו לרוב את היכולת הקוגניטיבית שתאפשר להם להניע את גופם ולבצע את הפעולה הגופנית הנדרשת (למשל פיצוץ בועת סבון עם איבר גוף מסוים), אולם פעולתם לא תהיה מאורגנת ביחס למרחב וביחס לעוצמת הכוח שעליהם להפעיל. הם יסבלו משיווי משקל לקוי ביחס לשינויים וסטיבולרים ובאופן כללי מתכנון פעולה לקוי. הפעולה הגופנית שלהם תהיה מתוכננת מתוך מחשבה ולא מתוך תכנון פיזיולוגי, דבר שיצור מתח רב ויבוא לידי ביטוי למשל בהימנעות ממשחקי חצר וכדור, לקויות תפקוד שונות ואף לקויות למידה.

החדשות הטובות הן שבכל גיל ניתן לתקן או לפחות לשפר מאוד את מודעות הגוף בקלות ובפשטות, ובכך לפתור בעיות של סרבול בהתארגנות ביציאה לבית הספר בבוקר, הימנעות ממשחקים שונים, ריקודים ועוד. כך ניתן גם להעלות את איכות החיים של המשפחה כולה.
חושבים שהילד שלכם מתאים לתיאורים שהזכרתי?
להלן שני רעיונות למשחקים להעלאת מודעות הגוף לגילאי 2-6:
1- הפריחו בועות סבון ובקשו מהילד לפוצץ אותן כל פעם עם איבר גוף אחר לפי בקשתנו. פעם עם המרפק, פעם עם העקב, טוסיק, כתף...
2- לפני האמבטיה- עמדו עם הילד לפני המראה ציירו במקומות שונים על גופו עם צבעים/טושים מחיקים ציורים קטנים כמו סמיילי או פרח ולאחר מיכן באמבטיה בקשו ממנו למחוק את הציור מהבטן, מהגב, מהמצח, מהמרפקים וכו'
זכרו, איכות חיים טובה מתקיימת כאשר אין פער בין היכולת הגנטית ליכולת הביצועית.


כותרת טופס התחברות
להרשמה
כפתור סגירה