כניסה לרשומים

מאמר התפתחות מוטורית רגשית וקוגניטיבית

תינוקות- התפתחות מוטורית , רגשית וקוגנטיבית.
סיכום מתוך הרצאה של שירלי ורדי

התפתחות של כל מערכת החושים חיונית . חודשי החיים הראשונים הם תקופה קריטית על מנת לגלות בעיות ולפותרן.
מערכות החושים פעילות עם הלידה, הן מגרות  את המוח  בצורה מודעת . כמו כן יש חזרות על אותן פעולות.
לאור האמור לעיל חשוב לשים לב כי כאשר מבצעים פעולות עם תינוק לשים לב לעשות פעולות שייצרו תיקונים לחלקים חלשים ולא להחליש חלקים חזקים.

סדר יום -
הינו משמעותי. הוא מקנה לילד בטחון והוא מלמד אותו הקשרים . יש צורך ליצור דינמיקה קבועה. דינמיקה קבועה מלמדת את התינוק, אך חשוב לייצר גם שינויים בתוך הדינמיקה הקבועה.
כל דבר שילד לומד יש לחזור עליו  מספר פעמים . לדוגמא: מזון חדש יש לתת לילד לטעום 10 פעמים לפחות עד להטמעת הטעם.
כאשר חוזרים מספר פעמים על אותה פעולה יש אפשרות לילד ללמוד את הפעולה ולייצר הקשרים שילמדו אותו לתכנן את הפעולה הרצויה.
תינוק שעושה פעולות ולא מתכנן אותן או שינמע מלעשותן או שיעשה אותן בצורה אוטומוטית.

דיספרקציה-
ילד שלא מסוגל לייצר למידה מסיטואציה לסיטואציה. דיספרקציה גורמת לפיגור קשה בחלק האוטומטי ילד יבצע את כל הפעולות אך לא יתכנן אותן.
לדגומא: ילד ישב בכסא ליד שולחן אם יש אוכל ליד, אם אין אוכל הוא לא ישב. הם עושים דברים אוטומטים בלבד.
הם כן יזחלו אבל לא למקום מתוכנן .
שלבי ההתפתחות האוטומטים נבדקים ע"י רופאים.
שלבי ההתפתחות בשיטת ורדי הם תכנון שלבי פעולה המתחיל באחיזת ראש מתוכננת שגורמת לביצוע הפעולות מתוכננות המחברות בין החושים וגורמות ללמידה וחזרה על הפעולות.
לדוגמא: הכנסת ידיים לפה בפעולה הראשונית הינה פעולה אוטומטית  אך חיוני שתתבצע למידה איזה דברים  נעימים ואיזה לא קורים כתוצאה מכך.
הכנסת הידיים  לפה חשובה מאוד על מנת לזקוף ראש  ולהמשך תכנון פעולות מוטוריות מתקדמות .

מנחי שכיבה-
כבר מהיום הראשון חשוב להשכיב את הילד על שני הצדדים, על הגב ועל הבטן.
בכל אחד מהמנחים אפשר לגרות את עמוד השדרה ואת הכנסת היד לפה על מנת לתת לילד את האפשרות לסובב את הראש וליצור את הרצף  לתכנון  פעולה.
לא מספיק להשכיב את התינוק על הבטן, יש ליצור לו גירויי תוך כדי השכיבה, אחרת ילד שקשה לו יהיה מתוסכל.
לא מדובר על מאסז' . בזמן מאסג' הגוף רפוי והתינוק לא חווה את צורך הלמידה. הפעולות צריכות להיות העלת מודעות לתכנון פעולה.

אחיזת ראש נכונה-
הראש נמצא בגובה המתאים וכשנניע את הראש הוא לא יצנח.על מנת  להגיע למצב הזה יש צורך להפעיל מערכת תאום בין השרירים הזוקפים והקדמיים , הולכה של מערכת העצבים והרפייה של שרירים קידמיים תוך התחזקות מערכת השריריים הצדיים.
בלי אחיזת ראש תקינה שאר שלבי ההתפתחות לא יקרו .
מה שיגרום  לראש להזדקף הם מכלול של פעולות שיגרמו לתינוק לבצע פעולות עם שאר אברי הגוף וליצור קשר יד עין.
אחיזת ראש צריכה להיות בכל המנחים. וחובה שתהיה חזרות על מנת שנבין שיש תכנון פעולה .
כאשר מחזיקים תינוק קטן חובה להחזיק את החלק האחורי של העורף  תוך כדי גירוי הזוקפים.
מערכת העצבים עוברת מהמוח לגוף דרך אחיזת ראש החושים לא יוצרים את ההקשרים הפיזיולוגים והרגשיים.
חשוב לא לעשות לילד את הפעולה אלא לייצר לו את האפשרות  והקצב לעשות את הפעולה.
מעקב של מבט יותר קל לעשות משום שמערכת הראיה עוזרת למערכת המוטורית  והתנועה היא אוטומטית. אפשר לעשות כמה פעמים תנועה של עיקוב אבל אחר כך חשוב להחזיר את הפעולה המתוכננת.


טיפול תוך כדי פעולות יומיומית-
בכל פעולות רגילות של יומיום אפשר לטפל בתינוק. לא צריך למצוא זמן מסוים על מנת לתרגל את התינוק. כל פעולה יומיומית הלבשה, רחצה , האכלה , החתלה, הוצאת גרפס וכו' הוא זמן  מגע ועבודה עם התינוק.
רפלקס העמידה אסור להעמיד תינוק או להושיבו טרם זמן. מערכת שלד של תינוק בנויה בגמישות כמו סחוס. עמוד השדרה אינו בנוי למשקל וכך נגרמות בעיות אורטופדיות כגון עקמת.
הנזקים מתגלים רק לקראת גדילה גדולה בגיל ההתבגרות.
העמידה אסורה הינה יוצרת לחץ על האגן ומפריעה לזקיפת ראש תקינה.
ישיבה על כדור תוך כדי ניעות עדינות שהתינוק מונח על יד האם ומבוצע גירוי של עמוד השדרה.
בזמן האכלה אפשר לגעת  בשני צידי הגוף.
לתינוק אין פיצול קשב ולכן יש לתת לו שעות של שקט ולבד.
המגע עם התינוק יוצר את הדינמיקה לקשר אינטימי ובמקביל מגרים את הרצף ההתפתחותי.
כאשר התינוק מתעורר בבוקר אפשר להתחיל עם מגע מוביל.
לינה- חשוב לייצר שגרת שינה קבועה  ללילה. במשך היום לא להרגיל לישון במקום קבוע או בשקט מוחלט.
האכלה- תינוק קטן מוציא יותר אנרגיה בהנקה ולכן הוא יונק שעות רבות . לאחר שהאם התרגלה להנקה יש לשנות את מנחי ההנקה על בסיס קבוע. 

טיפ להרגעה
תינוק לא רגוע מחזיקים ועושים סיבובי אגן פשוטים ועדינים בישיבה או בעמידה.
דברים שמרגיעים הם תאורה רגועה, רעש לא קיצוני. צריך למצוא את האיזון בין כן רעשי רקע לבין רגיעה.  מגע ברור וחזק עם טון שקט יכול להרגיע.


החזקת תינוק
בזמן תנועה עם התינוק חשוב שייוצר תאום בין כל החלקים לשרירים האחוריים, קידמיים וצדיים בתנועת מעגל.
בשלב ראשון מחזיקים את הראש צמוד לגוף.
בשלב מתקדם מורידים את התינוק קדימה.

תרגול לזוקפי עמוד שדרה –קו אמצע
קו אמצע חשוב על מנת להבין משמעות  קדימה , אחורה. חשיבות מודעות לקו האמצע חשובה לנושא הבנה חשבונאית , כתיבת אותיות, בעיות קשב וריכוז עקב בעיות הצלבה.
מהבטן התחתונה והגב התחתון סוג של דחיפה עם צביטה כלפי מעלה על מנת להעלות מודעות לקו אמצע.
עמוד השדרה מבחינה מוטורית הוא מרכז  ובסיס  בטיפול השיטה מתרגלים מודעות לעמוד שדרה .
ניתן ללמוד ולשלוט על חלקי עמוד השדרה.

שליטה נכונה בעמוד השדרה היא כאשר אדם יכול להזיז רק את חלק הגב.
כאשר אין עמוד שדרה תקין עלולות להווצר בעיות רבות: קשב וריכוז בעיקר בגלל חוסר אבחנה בין מציאות לדמיון. חוסר יכולת לרכז ולווסת ארגון לשקט והסחות סביבתיות. ילד שנגרר למרות הידע והקושי להבחין בין טוב לרע.
כשתינוק נולד יש קו ביד שיכול להעלם עקב אורח חיים מסוים. לכן כאי וחשוב לעבוד עם תינוקות על  גירוי מודעות לקו אמצע.
אם נעשה הצלבות לאדם שאין לו עמוד שדרה ואין לו מודעות  לקו האמצע ההצלבות לא יבצעו את התרגול.
לחיצות מגב תחתון משני צידי  עמוד השדרה  לאורך כל הגב בשבע נקודות מייצרת את השליטה בעמוד השדרה.

סוכם ע"י אילנית דקלו

כותרת טופס התחברות
להרשמה
כפתור סגירה