כניסה לרשומים

חיים בעמק- שליפת מידע

מוכנים? שלוף
שירלי ורדי
האם כילדים חוויתם פעם את החוויה הבאה? נשאלה בכיתה שאלה, אתם יודעים את התשובה ומצביעים, אבל כשהמורה פונה אליכם- דממה... "אוי שכחתי" מלווים בתחושת מבוכה ותסכול!
שלום לכם, שמי שירלי ורדי, מייסדת שיטת ורדי ובעלת מרכז ורדי. בחודשים הקרובים אגיש את הפינה הזו בניסיון לפשט, להאיר ולתת כלים להתמודדות עם נושאים הקשורים להתפתחות תינוקות, לקויות למידה ותפקוד.
מאמרי הראשון יעסוק ביכולת שליפת המידע, זאת מכיוון שבעיה זו היוותה גם את הקושי המרכזי שלי כילדה שהוגדרה במקרה הטוב כלקוית למידה קשה.
כילדה חוויתי את העולם בצורה נוראית. בכל פעם שניסיתי להוציא ידע החוצה יצא משהו אחר לגמרי, דבר שגרם לי תסכול רב והביא לכך שנתפסתי כטיפשה גמורה בעיני החברה. כיום, לאחר שהצלחתי לפתור את הבעיה, יכולת השליפה הפכה להיות אחד התחומים החזקים שלי.
האם גם אתם חשים כי לכם או לילדכם יש פער בין הידע לבין היכולת לשלוף אותו?
כל מה שחווינו בחיינו נקלט ומאוכסן ב"ספריה הפנימית" שלנו, ול"סדר" של המדפים השונים בספריה יש חשיבות מכרעת ביכולתנו לשלוף משם מידע.
הנחת היסוד שלי היא כי פוטנציאל מהווה צורך - ככל שהפוטנציאל שלנו גבוה יותר כך גדל הצורך שלנו למימוש עצמי.
כאשר אנו מרגישים ויודעים מהו הידע הפנימי שלנו, אך איננו מסוגלים להוציא אותו החוצה בצורה בה התכוונו, נוצר אצלנו תסכול ומתח רב שעלול להתפתח עם השנים לחרדת מבחנים למשל, או להפוך אותנו לאדם שתקן ובעל דימוי עצמי נמוך החושש לבטא את עצמו, מה שימנע מאיתנו להיות מי שאנחנו באמת.
כיצד ניתן לזהות "חוסר סדר" בספריה הפנימית שלנו?
אצל ילדים בני 2-4 תוכלו לזהות ניצנים של קושי זה בין היתר בהרכבת מילים ולאחר מכן בהרכבת משפטים. אין הכוונה לבעיה בהיגוי אלא לשיבוש האותיות בתוך המילה. למשל במקום לומר "כדור" הם יאמרו "דכור", במקום "לחם" – "חלם".
חשוב לדעת שבערך בגיל 3, עובר הילד שלב התפתחותי שנראה כגמגום (הילד נתקע במשפט ואומר הרבה אאא אאא). שלב זה תקין והוא נמשך בין חודש לארבעה חודשים.
בגילאי 2-6 - בעיות במערכת זו יבואו לידי ביטוי בקושי בזיהוי צורות בסיסיות וצבעים.
בגילאי 7 ומעלה- קושי בקריאת שעון, קושי בחשבון ובקליטת שפות זרות.
ובכל הגילאים- "בלק אאוט"-  שכחה, אפילו רגעית, הבאה לידי ביטוי בזמן תגובה ארוך יחסית המצריך מאיתנו "עבודה" בחיפוש אחר ידע שאנו יודעים בוודאות. לעיתים התופעה מחמירה תחת לחץ.
הסיבות שגורמות לכל אותן בעיות ולחוסר הסדר בספריה הפנימית שלנו, נובעות מבעיה פשוטה במערכת הנוירופיזיולוגית, שאני מגדירה כ"תפיסה מרחבית", שניתן לזהות בה ליקויים בעזרת תרגילים פשוטים.
"התפיסה המרחבית" באה לידי ביטוי פיזי ביכולת של כל אחד מאיתנו להתמצא במרחב קבוע ומשתנה. ניתן לבחון אותה באופן הבסיסי ביותר אצל ילדים ביכולת ללכת קדימה, אחורה ולצדדים, ובשלב מתקדם יותר ביכולת לעמוד ולבצע על פי הוראה למשל- חצי סיבוב לימין ואח"כ סיבוב שלם לשמאל, תוך כדי מענה על שאלה המצריכה חשיבה. הביצוע אמור להיות מדויק וללא עצירות. נסו זאת בעצמכם.
איכות התפיסה המרחבית שלנו משפיעה באופן דרמטי על היכולת הבסיסית שלנו ליצור תבניות במוח, לארגן את אותה "ספרייה פנימית" ולשפר את יכולת ואיכות שליפת המידע.
אל תתייאשו מעצמכם או מילדכם. לעיתים פתרון הבעיה במערכת זו יביא לידי ביטוי את היכולות האמיתיות שלכם ושל ילדיכם.

הכותבת הינה מפתחת "שיטת ורדי" ובעלת "מרכז ורדי" – ביה"ס להכשרת מטפלים ומאבחנים לטיפול במגוון לקויות למידה, תפקוד והתפתחות

כותרת טופס התחברות
להרשמה
כפתור סגירה